Monday, February 10, 2014

A Nation Deleted Part 1

Haven't been writing anything on this blog for quite some time. Now I'm back, and nothing can stop me. This is my rant and I'm going to write it in Malay because a lot of people in Brunei are so fucking dick-headed that they don't understand shit when you speak or write in English. Some of them do understand and are highly capable, but my writings will be directed against those rednecks who think themselves highly than other people.

Sekarang ni kita banyak mendengar hiruk pikuk di arena social media. Hiruk pikuk yang macam mana tu bui? Macam - macam. Kebanyakanya pasal Undang - Undang Jenayah Syariah 2013 yang bakal dikuatkuasakan pada bulan April yang akan datang ani. Majority menyokong, sebahagian membantah, yang selebihnya wallahu'alam inda tau apa reaction diorang.

Aku akan menumpukan perhatian pada hal yang diatas tadi, iaitu kebingitan sesetengah pihak yang membidas penguatkuasaan hukum hudud dinegara ani. Aku secara peribadi memang menyokong hukum hudud ani dilaksanakan kerana sebagai orang Islam, undang - undang Allah adalah undang - undang yang paling unggul di muka bumi ani. Cuma masalahnya, yang aku inda setuju adalah orang - orang yang berselindung disebalik 'muka' hukum Syariah ani. Okay, mungkin selepas ni memang ada yang mengecam aku, dan mungkin jua ada yang kan bawa berkelaie kerana apa yang bakal ku utarakan disini memang penuh dengan controversy. Al - maklumlah orang Brunei memang kebilangan pasal berkelaie walaupun puncanya anu perkara yang bodoh bahlul. Jadi, diharap kalian semua yang membaca hasil nukilan ku ani agar membacanya dengan fikiran yang terbuka, bukan menampurung.

Okay, tadi aku ada sebut pasal orang yang berselindung dibalik tabir hukum hudud dan kanun jenayah Syariah ani. Jadi ani pendapat ku yang jua dipersetujui secara sebulat suara oleh gerakan pemuda di negara ani. Pertama - tama sekali, tolonglah semak balik perlaksanaan hukum hudud atu dulu. Pastikan ia benar - benar dapat dilaksanakan secara adil, jujur, dan saksama. Kitani inda mau hukum hudud ani untuk orang biasa saja, atau rakyat kebanyakan. Maksud ku disini; hukum syariah ani menyeluruh. Menyeluruh bermaksud, ia merangkumi segenap aspek kehidupan kitani. Antaranya termasuk sistem kewangan dan perbankan, pentadbiran, pendidikan, perekonomian, pelaburan, kebudayaan, dan pembangunan. Kenapa mesti bertumpu pada menghukum penjenayah saja? Inda pernahkah orang - orang Brunei kebanyakan ani terfikir apa muslihat disebalik tumpuan pada jenayah atu? Awu, memang benar tu hukum Syariah ani bertujuan untuk menimbulkan rasa gerun, gentar dan takut pada bakal - bakal penjenayah supaya diorang ani jara nya kitani, dan inda kan tergamak untuk melakukan jenayah. Bisai kan? Hal ani memang aku sokong seratus peratus pasal apa aku sendiri bukan penjenayah, jadi nada apa yang perlu aku ingaukan.

Cuma... Hahaha cuma atu yang mahal tu nah. Cuma disini, perundangan atu mesti dikaji benar - benar, bukan hanya pasal 'ia' bercakap yang kitani sudah cukup segala - galanya jadinya terus terjun lah buat hukum hudud. Cuba bayangkan, bagaimana penerimaan orang kitani pada bekas - bekas penjenayah yang tangan dan kaki diorang dipotong angkara perbuatan jenayah diorang seperti mencuri dan merompak. Bukan kitani inda tau yang orang Brunei ani pengucapan kali ah. Lagi pun, orang Brunei suka mengada - adakan cerita, menokok tambah perkara yang langsung nada berasaskan pada kebenaran. Baca saja artikel ani sama ani, tau tah kamu tu macam mana pembualnya orang Brunei di zaman canggih dan serba moden sekarang.

Memang kalau difikirkan secara waras, buat apa tah kitani kan mencuri, kan? Orang yang didakwa mencuri ani kebanyakanya sihat wal-afiat, waras dan sebenarnya mampu membuat pertimbangan secara rational, tapi masih jua diorang mencuri. Ah, salahnya sendirilah, bukan salah orang lain. Nada jua orang menyuruh diorang mencuri kali ah. Orang yang dirompak diorang ani inda jua mau harta bendanya kan kena rompak dan dicuri. Benar inda? Betul!!!

Malang sekali, peningkatan kes - kes jenayah rompak dan curi ani sedikit sebanyak, mungkin banyak, berpunca dari permasalahan ekonomi dan pengangguran. Sekurang - kurangnya aku boleh bahagikan diorang ani kepada beberapa kategori yang mudah:

1. Kategori pertama, yang merompak pasal atu adalah sumber pendapatanya, walaupun ia sebenarnya sudah bekerja dan merasa gajinya atu inda cukup untuk menampung keinginanya untuk berharta macam orang lain. Malas berusaha, (merompak atau mencuri atu kira usaha pulang jua tu benar, tapi haram lah, jan talo!!), mahu beroleh harta dengan jalan mudah tapi berisiko, merompaklah jawabnya. Adakalanya yang ku perhatikan, perompak macam ani didorong oleh kemahuan dan keinginan, bukan keperluan. Fahami tu perbezaan antara keinginan dan keperluan. Mun inda faham, hantukan tia kepala atu ke dinding sampai pecah hahahaha nada wah.. baibun saja. Keinginan macam mana? Ani bagi ku ada sangkut paut dengan kemunculan pelbagai jenis barangan elektronik yang canggih lagi bagi ketagih macam iPhone, Samsung Galaxy tab, iPad, dan segala bentuk peralatan kemudahan perhubungan dan hiburan yang terkini dan mutakhir. Okay, aku inda menyalahkan pencipta alat - alat ani, tapi bagi ku, ada sebahagian orang yang inda mampu kan membeli, tapi punya keinginan kan memiliki. Pasal apa, orang atu dselubungi rasa iri dan cemburu ekoran melihat orang disekelilingnya terdapat telefon bimbit atau tab yang canggih macam apa. Jadinya, peralatan macam ani menimbulkan rasa persaingan dan cemburu sesama manusia, dan menambah luka pada jurang diantara yang terdapat sama inda terdapat (inda mampu lah tu. Iatah tu, selalu ku dengar paibunan orang Brunei, mun inda mampu, curi bah. Nah, bila sudah orang mencuri, riuh tia jua.. Bodoh!). Maka, pada hemat saya (saya la jua..),  kalau barang atu inda kegunaan benar - benar, jangan tah dibeli. Cukup la pakai telefon Nokia biasa, okay jua. Nada kan dimalukan tu. Orang ucap ketinggalan zaman pun peduli apa, betul inda? Kitani beli hasil duit titik peluh. Pun canggih macam mana pun telefon ani, paling - paling berbalik jua kitani pada fungsi asalnya, iaitu untuk membuat dan menerima panggilan serta menghantar dan menerima perkhidmatan pesanan ringkas (SMS. Inda berapa main tu bui, masa ani WhatsApp sudah hahaha). Belum jua ada ku meliat telefon canggih masa ani boleh tukar jadi jet penumpang atau kereta lumba (Duh!!). Bagi ku orang yang memperjudikan harga diri pada telefon bimbit canggih ani orangnya punya ketidakselamatan diri (atau insecurity). Ia punya keyakinan diri terlampau rendah sampai ia terpaksa berharap pada electronic gadgets untuk menunjukan bahawa ia adalah orang yang berharta. Yakinlah pada diri sendiri, bukan pada benda - benda macam atu. (Awas, ada yang bercakap ni karang: "kenapa? kau jealous??" Haha.. orang Brunei la katakan)

2. Kategori kedua ni kronik ni sikit, macam nama album Dr. Dre la. Golongan perompak / pencuri kedua ni melancarkan kempen jenayah diorang semata - mata untuk membiayai pembelian dadah atau bahan - bahan yang sewaktu denganya. Apabila ketagihan sudah tahap kritikal tapi nada terdapat duit untuk beli dadah, maka terpaksa mencuri dan merompak. Hasil rompakan atu, kalau ia berupa peralatan maka akan dijual, duit hasil jualan tadi akan digunakan untuk beli dadah. Acap kali kitani dengar orang curi rim tayar kereta tia, curi kabel eletrik, dan macam - macam benda lagi lah. Lebih parah lagi kalau diorang ani pernah ditangkap dan pernah keluar masuk penjara atas pertuduhan selain daripada dadah. Oleh kerana rekod mereka sudah tercemar dan nama mereka disenarai hitamkan, maka sukarlah bagi diorang untuk mencari pekerjaan dan memulakan hidup baru (bagi yang sepatutnya insaf sudah). Tapi disebabkan penerimaan masyarakat kitani yang lebih cenderung pada mencemuh diorang ani, dan mana - mana majikan enggan mengambil bekas pesalah jenayah untuk bekerja, maka tekanan hidup, kekecewaan, kesedihan akan membuka semula hati mereka untuk menceburi semula kancah jenayah yang telah sekian lama mereka tinggalkan. Jadi, diorang ani inda mustahil akan berjumpa semula dengan kawan - kawan 'seperjuangan' sebagai jalan keluar dari bebanan yang menimpa hidup diorang. Akhirnya, berkecimpunglah semula ke lembah yang berduri. Inda semua macam ani. Biro Kawalan Narkotik ada program pemulihan untuk bekas penagih dan diorang ani pulang yang membantu kerajaan dalam membuat kempen kesedaran anti dadah untuk orang ramai. Aku pernah berjumpa dengan diorang ani dan alhamdulillah, diorang sudah insaf dan benar - benar berubah. Malahan, diorang lagi diterima bekerja. Pendek kata, pemulihan perlu sokongan moral dari masyarakat dan pihak berkuasa, dan paling penting adalah sokongan kerohanian. Sebab, kalau diorang ani sesat dalam kembara disudut rohani (Soulside Journey) maka akan mudah bagi diorang untuk kembali semula ke jalan yang berliku. Pun macam atu, kitani inda boleh terlepas pandang pasal ada sebahagian dari penjenayah ani ada yang babal. Atu sudah dikira boleh mencapai tahap 'psychopath'.

3. Kategori ketiga boleh jua memasukan golongan pertama dan kedua sekaligus, kira macam penyulingan (condensing) ciri - ciri yang sedia ada. Golongan yang ahli - ahlinya menganggotai suatu sindiket perompak yang seringkali bersenjata dan modus operandi mereka kadangkala terperinci, termasuk melakukan pemantauan terdahulu pada rumah - rumah atau premis yang bakal dijadikan sasaran aktiviti jenayah mereka. Inda mustahil, ada ahli - ahlinya berasal dari negara jiran seperti Indonesia dan paling mengecewakan sekali ialah, gerakan ini turut dijayakan oleh orang tempatan seperti yang dilaporkan oleh artikel - artikel ani (klik pautan - pautan). Dulu, ada terdapat satu kejadian yang inda berkaitan dimana pihak berkuasa menjalankan pemeriksaan rutin pada sebuah penempatan untuk pekerja asing di Dearah Belait. Pemeriksaan tersebut bertujuan untuk memastikan bahawa pekerja - pekerja asing mematuhi undang - undang imigresen tempatan dan mereka tidak berada di Brunei melebihi dari tempoh yang ditetapkan. Inda semena - mena, ketika pemeriksaan dijalankan pada seorang lelaki warganegara Indonesia, didapati bersamanya beberapa kelongsong peluru hidup (awu, live ammunitions, bukan peluru air gun atau peluru kosong) dan beberapa keping gambar rumah - rumah mewah disekitar negara kitani. Oleh kerana memiliki peluru hidup adalah satu kesalahan di Brunei, dan senjata api adalah diharamkan sama sekali, maka pihak berkuasa pun menjalankan siasatan keatas lelaki Indonesia tersebut. Ketika disoal siasat, barulah perkara sebenar terungkai; lelaki tersebut  mengaku yang dia bekerja di negara ini sambil menjalankan pemantauan pada kediaman - kediaman orang - orang kenamaan di Brunei, termasuk seorang yang dikenali sebagai 'Pengiran Anak'. Lelaki atu juga didapati memiliki sekurang - kurangnya tiga passport palsu yang bakal digunakan bagi tujuan melarikan diri sebaik misi rompakan berjaya dijalankan. Katanya lagi, pantauan tersebut disalurkan pada gerombolan anggota perompak yang berpusat di salah satu wilayah di Indonesia, dimana jika pemantauan telah selesai dilaksanakan, maka anggota gerombolan tersebut akan membekalkan senjata - senjata api berupa 'shotgun' berkaliber 12 gauge kepada lelaki yang disoal siasat itu tadi secara seludup. Butiran - butiran peluru yang diperolehi dalam hak milik lelaki tersebut adalah bertujuan untuk dimuatkan pada 'shotgun' yang bakal digunakan dalam misi rompakan mereka. Lelaki tersebut juga cuba mengambil kesempatan atas kenyataanya yang polis Brunei tidak bersenjata serta mempelajari jarak sasaran - sasaran dari balai - balai polis yang berdekatan. Bayangkan jika mereka ani berjaya melakukan rompakan, sudah pasti akan ada nyawa yang terkorban kerana kita sedia faham bahawa perompak bersenjata inda akan teragak - agak untuk melepaskan tembakan kalau diperlukan. Berita bahasa Inggeris boleh dibaca disini dan beliau merupakan ahli kepada 'Geng Usop' yang dikepalai oleh Malik Gerhana.

4. Kategori keempat agak bermasalah sikit untuk diklasifikasikan. Sebab kitani kurang pasti apa tujuan diorang merompak selain dari mencuri (atau 'just for the hell of it' or 'I do it because I want to and I like it'). Mengejutkan sekali, ada sebahagian dari pencuri - pencuri ani terdiri dari pemegang ijazah dan sijil pelajaran tinggi. Ani susah ku kan berpanjang lebar tapi inda mustahil yang diorang ani mencuri kerana susah untuk mendapatkan pekerjaan. Ya. Pengangguran makin tinggi di Brunei. Anak muda dikata memilih kerja. Ya, memang ada dan banyak yang memilih kerja. Tapi rakan - rakan seperjuangan inda semua yang bekerja (maksudku yang sama - sama menamatkan pengajian dari UBD) dan ada yang terpaksa bekerja dengan gaji yang inda patut - patut, macam aku sendiri. Kan kerja sama kerajaan? Pigi la lu!! Keluar Imam Mahdi baru tah dapat kali, atu pun kalau masih hidup lagi kitani semua hahaha.

Selain dari geng perompak luar negara yang memang berniat untuk menjahanamkan negara, yang patut kitani fahami adalah para pencuri dan perompak yang terdiri dari rakyat jati Brunei sendiri. Apa yang mendorong diorang untuk mencuri dan merompak? Kalau kitani ketepikan buat sementara yang diorang ani 'jahat', 'inda berpelajaran' (sangat dipersoalkan, kerana wujudnya golongan dalam kategori 4), dan pelbagai macam lagi tohmahan dan label yang dilontarkan oleh orang kitani arah diorang ani, semua ani disyaki dan juga terbukti berpunca dari masalah ekonomi. Susah mencari pekerjaan atau pengangguran seringkali menyebabkan seseorang untuk bertindak diluar batasan. Tambah lagi masa ani, semua harga barang naik tapi gaji inda pernah naik. Atu bagi yang bekerja, apa cerita dengan yang menganggur? Yang langsung nada punca pendapatan tetap. Adalah inda adil kalau kitani terus menerus mengecam diorang ani, menyalahkan diorang kerana inda bekerja (ada pernah ku dengar orang bercakap "iatah tu luan buduh, kaja pun inda mau".. bagi ku orang yang cakap macam atu lebih teruk dari pencuri dan langsung nada berhati perut). Seperti halnya dengan insiden pecah masuk dan curi di masjid - masjid di negara kitani, orang ramai lebih tangkas untuk membidas tindakan diorang. Ya, aku pun terkejut dan kecewa bila dapat tahu bahawa orang - orang kitani sendiri yang menjadi dalangnya. Cuma nada yang cuba untuk mengetahui latar belakang diorang ani. Kadangkala, orang sudah banyak memohon bantuan kesana kemari, tapi kalau hampir setiap kali jua dihiraukan dan inda diendahkan, maka orang pun akan rasa marah dan kecewa. Pun macam atu, kitani inda tahu cerita sebenarnya kenapa diorang melakukan jenayah tersebut. Tapi apa yang pasti, segalanya berpunca dari kemelesetan ekonomi bukan sahaja ditahap individu lagi, tapi ditahap negara sudah. Ani yang orang selalu tersilap pasal Brunei walau warganegaranya sendiri. Hanya kerana kitani bekerja dengan kerajaan dan makan gaji tiap bulan, buat kerja pun acuh inda acuh, masuk office lambat, keluar office awal, kerja pun orang buatkan, main separuh - separuh siap, inda bermakna kitani selamat dari keruntuhan ekonomi yang bakal membanjiri negara Brunei. Baca saja artikel ani. Tapi, orang Brunei masih optimistik; kalau kamu berjalan dikedai - kedai kah mana, cuba kamu perhatikan muka diorang, macam nada ingau ah. Diorang fikir yang diorang sudah selamat dari segala macam kemerosotan. Mungkin jua.. hahaha.. rilek saja bui. Apa - apa ani bawa rilek, minum kopi haha.

[BERSAMBUNG.... macam sinetron la jua haha]

No comments:

Post a Comment